W związku z XVI edycją Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego czytaj więcej
…w Kościele Pokoju. czytaj więcej
Zachęcamy do oddania głosu! czytaj więcej
Historyczne miejsca, które poznaliśmy podczas wspólnych podróży po Śląsku, skłoniły do podjęcia decyzji o zawarciu małżeństwa w Świdnicy – mówią państwo młodzi. czytaj więcej
... o poprzednich pokoleniach... To oni, najpierw budowali Kościół Pokoju oraz jego otoczenie. Potem dbali o rozwój tego miejsca. Świdniccy ewangelicy pozostawili imponującą spuściznę! Dziś zachwycamy się ich gustem, pomysłowością i hojnością. Pamięć o niektórych z nich przetrwała tak, że możemy ich dziś wspomnieć z imienia i nazwiska. Bardzo się cieszymy, że w tym roku dzięki dotacji Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz Ligii Polskich Miast i Miejsc UNESCO zostały odrestaurowane trzy epitafia zawieszone na emporach w Kościele Pokoju. Epitafium Anny Heleny Tomas (1677-1685), która żyła 8 lat i 7 miesięcy, córki kupca, członka rady kościelnej Hansa Georga Tomasa. Centrum zajmuje portret dziewczynki w bogato zdobionej koronkami i wstążkami sukni według obowiązującej wówczas mody. Dziewczynka ma naszyjnik i dwie bransolety z pereł. Perła jest symbolem królestwa niebieskiego, Jeruzalem, do którego prowadzi „dwanaście bram – to dwanaście pereł.” (Ap. 21,21). Perły zrodzone są w wodzie, jak dusza człowieka, która w chrzcie zostaje także odrodzona i wraca do Boga. Karla Heinricha von Czettritz-Neuhaus (1697-1727), który żył 30 lat i 16 tygodni, ufundowała żona Helena Margareta von Dyhern. To epitafium wyróżnia się techniką wykonania. Jest to odlew miedzi. Pole środkowe epitafium zawiera owalny portret przedstawiający zmarłego w czerwonym stroju i w jasnej peruce z warkoczem związanym kokardą. Portret otoczony jest szeroką ramą zawierającą drzewo genealogiczne zmarłego, po obu stronach po osiem herbów połączonych wicią roślinną. Od dołu kompozycję zamyka drewniana tablica w formie rollwerku zawierającego napis epitafijny. Epitafium Johanna Heinricha Krause, syna pastora, Archidiakona J. H. Krause, zmarłego w 1684 r. w wieku 49 lat, jego teściowej Reginy Kretschmer z d. Wolff, zmarłej w 1696 r. w wieku 75 lat oraz Anny Katariny Krause z d. Kretschmer zmarłej w 1718 r. w wieku 34 lat. Śmierć jest brama do życia wiecznego. Boże Narodzenie symbolizuje narodzenie człowieka do wieczności. Jasna tonacja płaskorzeźby kontrastuje z czarno-złotą oprawą architektoniczną. Niżej umieszczone jest niewielkie malowidło przedstawiające parę małżeńską. Kobieta wskazuje na anioła niosącego niemowlę w beciku. Drugi anioł prowadzi małe dziecko do nieba. Pod obrazem zawarty jest kartusz z tekstem. Całość ujęta jest dwiema dużymi, zielonymi gałązkami palmowymi. Epitafium rodziny Krause powstało zapewne w 4. ćw. XVII w. a uzupełniono je w końcu XVII i I ćw. XVIII stulecia. Reprezentuje wysoki poziom artystyczny i świadczy o wyrobionym guście fundatora. Opisy epitafiów pochodzą z książki „Kościół Pokoju w Świdnicy” i są autorstwa Barbary Skoczylas-Stadnik.