W związku z XVI edycją Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego czytaj więcej
…w Kościele Pokoju. czytaj więcej
Zachęcamy do oddania głosu! czytaj więcej
Historyczne miejsca, które poznaliśmy podczas wspólnych podróży po Śląsku, skłoniły do podjęcia decyzji o zawarciu małżeństwa w Świdnicy – mówią państwo młodzi. czytaj więcej
Z inicjatywy Parafii Ewangelickiej w Świdnicy oraz Towarzystwa Regionalnego Ziemi Świdnickiej ponad 500 gimnazjalistów zwiedziło w listopadzie Kościół Pokoju. „Otwarte dni”, w których wzięły udział cztery świdnickie gimnazja, były kolejnym wydarzeniem w roku jubileuszu 10-lecia wpisania kościoła na listę UNESCO. Okazało się, ku zaskoczeniu osób prowadzących zajęcia, że dla zdecydowanej większości uczniów, a także sporej grupy nauczycieli, była to pierwsza wizyta w Kościele Pokoju. Zajęcia zostały tak przygotowane, aby młodzież poznała wydarzenia historyczno-polityczne z przełomu XVI i XVII wieku na Śląsku, które doprowadziły do wybudowania trzech Kościołów Pokoju: w Głogowie, Jaworze i Świdnicy. Prezentacja zawierała więc informacje na temat reformacji i jej rozwoju na Śląsku, próbowano także dociec przyczyn oraz omówiono skutki wojny trzydziestoletniej. Po części teoretycznej nadszedł czas na przyjrzenie się rzeźbom, malowidłom i polichromiom kościelnym. Na przykładzie wystroju wnętrza świątyni młodzież starała się rozpoznać charakterystyczne cechy baroku i zrozumieć jaki wpływ na wygląd i wyposażenie kościoła miał ustrój feudalny. Zainteresowanie wzbudziła kula armatnia tkwiąca od czasu wojny siedmioletniej (XVIII w.) w belce jednej z empor. Nie lada atrakcją okazały się także drewniane piszczałki dużych organów, które wyjątkowo można było obejrzeć z bliska. W ostatniej części spotkania młodzież dowiedziała się o współczesnych projektach, które dla turystów i mieszkańców miasta organizują gospodarze świątyni, a zainteresowani mogli wysłuchać audio-przewodnika opowiadającego o powstaniu kościoła. Młodzież wzbogaciła swoją wiedzę na temat UNESCO i dowiedziała się, jakie znaczenie dla obiektu ma jego wpis na listę światowego dziedzictwa. U wielu „lekcja historii” wzbudziła sporą ciekawość i zainteresowanie świątynią. Najlepszym dowodem zaangażowania i otwartości uczestników spotkań jest deklarowana chęć pomocy w corocznym, wiosennym sprzątaniu wnętrza kościoła. Być może propozycja pomocy złożona przez jedną ze szkół, będzie początkiem współpracy i kolejnych wspólnych działań?