Wybierz język:

Facebook
Największy drewniany kościół w Europie na liście UNESCO
Pokaż aktualności
  • Festiwal Bachowski

    19.07.2015

    W związku z XVI edycją Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego czytaj więcej

  • Od kantaty do kantaty

    08.07.2015

    …w Kościele Pokoju. czytaj więcej

  • Kościół Pokoju nowym cudem Polski

    29.06.2015

    Zachęcamy do oddania głosu! czytaj więcej

  • Ślub krewnego Helmuta Jamesa von Moltke

    28.06.2015

    Historyczne miejsca, które poznaliśmy podczas wspólnych podróży po Śląsku, skłoniły do podjęcia decyzji o zawarciu małżeństwa w Świdnicy – mówią państwo młodzi. czytaj więcej

Ukryj aktualności

Bach i wszystko co dobre

27.07.2008

Niewątpliwie atrakcją tegorocznego Festiwalu Bachowskiego było wystawienie w ramach tegoż festiwalu opery „Wesele Figara” W.A. Mozarta w reżyserii Jana Peszka. Festiwal, którego patronem jest Johann Sebastian Bach, nie wyklucza bowiem prezentacji dzieł innych kompozytorów. Idziemy śladami najbardziej prestiżowych festiwali w Polsce. I tak 12 Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena w swoim programie miał utwory takich kompozytorów jak Siergiej Prokofiew, Franz Shubert, Wolfgang Amadeus Mozart, Joseph Haydn i Krzysztof Penderecki. W koncercie inauguracyjnym Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa”, który rozpocznie się 15 sierpnia 2008 roku, usłyszymy   II Koncert fortepianowy c-moll Siergieja Rachmaninowa. Formuła Festiwalu Bachowskiego od początku pozostawiała miejsce na dzieła innych kompozytorów. Byliśmy świadkami niezapomnianych wykonań utworów Händla, Telemanna, Vincenzo Albriciego. W 2006 roku mogliśmy usłyszeć Franza Liszta, Witolda Lutosławskiego, Johannesa Brahmsa i Felixa Mendelssohna – a wszystko to w jednym koncercie pod znaczącym tytułem: „Bach – poprzednicy i spadkobiercy”. Rok 2007 wniósł do Festiwalu kolejne innowacje. Otóż pierwszy raz w jego historii została wystawiona opera! I zapewne nikt, kto widział to poruszające widowisko, ani przez moment nie żałował tego, czego był świadkiem. Nikt nawet nie śmiał pomyśleć, dlaczegóż to „Rodelinda” Georga Friedricha Händela była wystawiana wtedy i tam… - Aby napisać dobrą operę, potrzebne jest dobre libretto. Ale „dobre libretto” nie oznacza tu libretta na ciekawy temat, ale libretto napisane w określony sposób. Istotą muzyki jest kontrast, zmiana, dynamika. A zatem istotne są zwroty akcji, a nie jej treść. Istotne są nastroje, a nie kto tym nastrojom ulega. Libretto „Wesela Figara” było pretekstem do napisania genialnej muzyki i dzisiaj tylko ta muzyka ma prawdziwą wartość – wyjaśnia Jan Tomasz Adamus, dyrektor artystyczny Festiwalu Bachowskiego. W XVIII wieku opera ta wywołała skandal swoją niepoprawnością polityczną. Ludwik XVI zakazał nawet jej wystawiania z uwagi na zawartą w niej krytykę feudalizmu i arystokracji. Dla dzisiejszej obyczajowości tekst sztuki Beaumarchaisa jest po prostu banalny. Najważniejsza jest muzyka. Dlatego też cieszmy się tym, że mamy Festiwal Bachowski. Cieszmy się, że to już dziewiąty raz mogliśmy uczestniczyć w takim święcie muzyki, nie wyjeżdżając do Wiednia, Mediolanu czy Berlina. Wreszcie cieszmy się tym, że różnorodność repertuaru pozwoliła nam otworzyć się na nowe doznania i emocje.

Newsletter Powered By : XYZScripts.com