W związku z XVI edycją Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego czytaj więcej
…w Kościele Pokoju. czytaj więcej
Zachęcamy do oddania głosu! czytaj więcej
Historyczne miejsca, które poznaliśmy podczas wspólnych podróży po Śląsku, skłoniły do podjęcia decyzji o zawarciu małżeństwa w Świdnicy – mówią państwo młodzi. czytaj więcej
“Aby rozpocząć dzień potrzebuję Bacha, nawet bardziej niż pożywienia, bardziej niż wody. To musi być właśnie Bach. Potrzebuję doskonałości i optymizmu.”
Pablo Cassals
Kościół Pokoju jest miejscem gdzie niemal przez cały rok rozbrzmiewa muzyka. Nie trzeba jechać do Niemiec czy Francji, żeby posłuchać najlepszych wykonawców muzyki poważnej. Od kilku lat w miesiącach letnich melomani mogą słuchać koncertów w ramach Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego. Bach łączy i wzbudza emocje, uczy wrażliwości każdego człowieka bez względu na narodowość. Festiwal, odbywający się w tak wyjątkowym miejscu, łączy twórczość Bacha z architekturą Kościoła Pokoju, tworząc estetyczną jedność.
Międzynarodowy Festiwal Bachowski odbył się po raz pierwszy w 2000 roku, w 250 rocznicę śmierci tego genialnego kompozytora. Wówczas w świdnickim Kościele Pokoju zabrzmiała Pasja wg św. Mateusza.
W 1998 roku w całej Europie odbywały się koncerty upamiętniające podpisanie Pokoju Westfalskiego. Pokoju, który zakończył jedną z najdłuższych i najbardziej okrutnych wojen w dziejach kontynentu. Również Kościół Pokoju, jako “dziecko” tegoż traktatu włączył się w jubileuszowe obchody. Zespół muzyki dawnej “Camerata Freiburg” zagrał tutaj koncert w ramach Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans. Stało się już tradycją, że każdego roku początkiem września Festiwal ten gości w świdnickim Kościele Pokoju.
Począwszy od lat 80-tych w kościele odbywają się koncerty jeszcze jednego festiwalu – Świdnickich Dni Muzyki Kameralnej.
Kościół Pokoju jest niekwestionowanym ośrodkiem muzyki klasycznej na Dolnym Śląsku. Liczne koncerty gromadzą coraz więcej melomanów, czerpiących radość ze słuchania muzyki w pięknym wnętrzu świątyni.
CAŁY TEN BACH, CZYLI POFESTIWALOWE IMPRESJE …
W 2007 roku Festiwal Bachowski w Świdnicy rozpoczęły dzwięki Mszy luterańskiej A-dur Jana Sebastiana Bacha. Zespół(chór i orkiestra) przygotował Marek Pilch. Muzycy wykonali również Kantatę 184 Erwunschtes Freudenlicht.
Jak to zwykle bywa, Bach jest pretekstem do muzycznych poszukiwań. Tym razem organizatorzy skojarzyli jego dzieło z szerokim tłem epoki. Stąd tytuł kolejnego niedzielnego koncertu: Bach-spadkobiercy i poprzednicy. Koncert odbył się w pięknym, zabytkowym kościele w Makowicach, gdzie zabrzmiały utwory Palestriny i Monteverdiego, oraz w kościele sw.Krzyża w Świdnicy, gdzie zaprezentowano romantyków, którzy czerpali z bachowskiego dorobku: Brahmsa, Liszta, Mendelssohna. Całością dyrygowł Jan Tomasz Adamus.
Spośród koncertów, które odbywały sie codziennie o godzinie 20, na szczególną uwagę zasługiwał recital młodego fińskiego klawesynisty Aapo Hakkinena. W jego mistrzowskim wykonaniu usłyszelismy m.in. koncert włoski Bacha.
Drugi, równie udany klawesynowy występ należał do Marka Pilcha.
W czasie koncertu pt. Bach prywatnie usłyszeliśmy wybitną polską sopranistkę Bożenę Harasimowicz, której towarzyszył na klawesynie Matteo Messori.
Od czwartku mieliśmy przyjemność wysłuchania doskonałych, pełnych polotu interpretacji orkiestry festiwalowej. Solistami byli: Sirkka-Liisa Kaakinen, Zbigniew Pilch, Paweł Książkiewicz oraz Aapo Hakkinen. W ich wykonaniu zabrzmiały koncerty oraz suita orkiestrowa D-dur Jana Sebastiana Bacha.
Ciekawym urozmaiceniem stał się występ zespołu HIS MAJESTY’S SAGBUTTS&CORNETTS.
Wykonawcami codziennych Kwadransów Organowych w Kościele Pokoju byli: Marcin Armański i Matteo Messori.
Festiwal zakończyły pełne refleksji wykonania sonat Bacha na violę da gamba i klawesyn.
Zainteresowanie festiwalem i przekrój wiekowy słuchaczy świadczą o tym, że Bach jest dla wszystkich. Już dziś zapraszam na przyszłoroczną edycję Festiwalu Bachowskiego i zapewniam, że wspólnie będziemy odkrywać wielkość Bacha po raz kolejny…
Marcin Armański
Kantor Kościoła Pokoju